Tuesday 16 August 2011

pelihara / ternak arnab

Aku memang minat gile pelihara haiwan...x kira la ayam ke...burung ke...ikan...dan bermula setahun yg lalu aku pelihara arnab...aku bermula dengan membeli 5 ekor anak arnab kacukan kampung/anggora...semua rm80...bagaimanapun hanya seekor jantan yg hidup sehingga kini berusia 1tahun 6bln...kira2 6 bulan yg lalu aku belikan 3 ekor betina untuk jantan yg sekor ni...kire madu 3 la...ketiga3 betina ni mmg rajin beranak tp kebanyakkannye mati...x tahulah samada ibunya x pandai jg anak atau aku yg x pandai selok belok penternakan arnab...mmg ye pun...nak bela pandai tp x pandai nak jaga...tp bulan julai baru2 ini aku mendapat berita gembira bila seekor daripada ibu melahirkan 9 ekor baby rabbit yg sangat comel...bagaimanapun tinggal 8 je x tau mane lagi 1 tu menghilang rasanya kene makan kucing...harap-harap 8 ekor yg ni terus membesar dan berkembang biak...jika diizinkanNya nampaknya kene la aku besarkan lagi "aparment" untuk arnab2 aku ni.... ;-)))

adik aku adert memang suka gomol anak-anak arnab aku....

lubang persembunyian...

ibu penyayang...

jambu pun telan...

laman apartment....

9 siblings...

Harap-haraplah masa akan datang nnti aku dapat mengembang biakkan arnab-arnab aku ni dengan lebih berjaya hingga ke peringkat komersial...manelah tau kan...orang kata dengan hobi boleh bikin wang...insyaAllah...

No comments:

Post a Comment